דונה גרציה וחתימות חכמי טבריה

אורי מזר

דונה גרציה וחתימות חכמי טבריה

אוצרת: גליה בר אור

מרץ-אפריל 2004

אורי מזר נולד בטבריה ב- 1940, דור חמישי למתיישבים בעיר. משנות ה-60 הוא עוסק בציור, מפתח טכניקות ייחודיות וצירופים של סימנים, אובייקטים וצבעוניות המבטאים את עולמו ואת ההיסטוריה המורכבת של משפחתו ושל העיר טבריה.
בתערוכה במשכן לאמנות הוא עושה שימוש בחתימות של חכמי טבריה שנותרו למשמרת בגנזך העיר. רבנים אלה, שחיו בטבריה, המשיכו את המרכז הרוחני של העיר שנודעה כאחת מארבע ערי הקודש בארץ ישראל. בחתימותיהם ניכרת השפעת הריתמוס והסלסול של הכתב הערבי שהפך למאפיין של החתימה האישית. בעבודותיו מתייחס מזר לחתימות אלה, המשקפות השפעות של מזרח ומערב ומעידות על מפגש תרבותי ייחודי. הוא עוסק במה שהוא מכנה "אבני דרך בתולדותיה של העיר טבריה". למשל, בעבודות "מחווה לדונה גרציה", גבירה ומנהיגה יהודיה ממגורשי ספרד, שקיבלה זיכיון מהשלטון התורכי לחידוש הישוב היהודי בטבריה.
תערוכתו של אורי מזר מוצגת באגף היודאיקה במשכן לאמנות עין חרוד ומנהלת דיאלוג עשיר וער, בסמלים ובחומריות, עם מגזרות "מזרח" ו"שיוויתי", כתובות, ועבודות במתכת וברקמה ממאות השנים האחרונות.
כותב אורי מזר: "אין בדעתי להפר את שתיקת ההיסטוריה אלא להסיר מעט את אבק הדורות גם מאותם חפצים שניבט מתוכם רטט של געגוע. בזירת חיינו הרוויה באמונות ודעות אנו מהלכים על גדותיו של הזמן האבוד".

דילוג לתוכן