מריה מגדלנה

נואל ג'בור

מריה מגדלנה

אוצר: יניב שפירא

דצמבר 2005-פברואר 2006

נואל ג'בור נולדה בנצרת בשנת 1970. עבודותיה המוקדמות שאבו את כוחן מזיקה מודעת ומובהקת לז'אנר הצילום התיעודי. כמה מעבודותיה האחרונות נעות אל מחוז פיוטי יותר ולצד עבודות המבוססות על תיעוד המציאות, ג'בור יוצרת גם תצלומים מבוימים או בדיוניים. כמה מהסדרות האחרונות שיצרה מתייחסות ישירות למורשת הנוצרית שלה.
הדיאלוג של ג'בור עם הנצרות מגיע לשיאו בסדרת התצלומים "מריה מגדלנה" (2002-2004). בסדרה זו, הכוללת שבעה תצלומים, משתמשת האמנית בגופה שלה כאמצעי ביטוי, הממזג את דיוקן-עצמה עם דמותה של מריה מגדלנה. ג'בור מתחקה אחר מסעה הפיסי והרוחני של מגדלנה, ופוסעת בעקבותיה מן הגליל לירושלים ומירושלים לדרום צרפת. באמצעות יצירתה, ג'בור מעצבת מחדש את דמותה ההיסטורית והמיתית של מגדלנה, כתלמידתו המרכזית והמועדפת של ישו.
חוקרים וחוקרות בני זמננו (שהבולטת ביניהם היא קארן קינג) מעריכים שמריה ממגדל היתה אחת מחסידיו המובילים והאהובים ביותר של ישו. נאמנותה, חוכמתה, מעמדה הרוחני הנשגב וקרבתה לישו ההיסטורי מודגשים במחקרים הללו כמו גם הפגיעה במעמד הנעלה הזה על ידי אבות הכנסייה הראשונים, זמן-מה לאחר המאה הרביעית. הפגיעה במעמדה כמנהיגה רוחנית נעשתה בעיקר על ידי זיהוייה עם דמויות נשיות שליליות והצגתה כפרוצה. הפיכתה המגמתית של מגדלנה מתלמידה רוחנית ואהובה של ישו – הראשונה שראתה אותו לאחר תחייתו – לפרוצה מינית וחוטאת מיוחסת על ידי המחקר למאבקי כוח שניתשו בראשית הנצרות ונועדו לסלק נשים מעמדות מפתח וממנהיגות רוחנית.
הדימויים שבהם מופיעה ג'בור כמריה מגדלנה, נמנעים מהצגת הגוף הנשי העירום כקשור לחטא או כנעדר רוחניות. נהפוך הוא. דומני שמערכת הדימויים של האמנית דוחה מכל וכול את עצם המערך הדיכוטומי הדוגל בקיטוב בין הגשמי והרוחני. המגדלנה של ג'בור (או ג'בור כמגדלנה) מתחילה את מסעה בנהר הירדן (מס' 1). אתר ההטבלה של ישו מצביע על טוהרה ועומק אמונתה. ג'בור ממשיכה אל מדבר יהודה (מס' 2) – מקום סגפני וצחיח, המנוגד לשפעת הנהר. המעבר מהנהר למדבר מעיד על כך שהמסע הנו פיזי ומטפורי כאחד, ומקיף את מלוא הניסיון האנושי, המשתרע למן הפורה ועד השומם; למן החיים ועד המוות. אפיק נחל יבש
(מס' 3) משלב את הסמליות של שני הדימויים הקודמים, ומרמז הן על מים והן על מחסורם. בדימוי זה מופיעה האמנית, ששערה הארוך מכסה כליל את גופה, כחווה תמה לפני הפיתוי והחטא, בתוך גן קדמון, על סף תגלית וגילוי-עצמי.

התצלום הרביעי בסדרה – קונטמפלציה (הרהורים/ התבוננות פנימית) (מס' 4) – מבוסס על דימויים ידועים של מריה מגדלנה כדמות חושנית (כדוגמת ציורו של טיציאן מהמאה ה-16). אולם ג'בור מציגה אלטרנטיבה חתרנית למודל המוכר ומבטלת את הדיכוטומיה בין סובייקט לאובייקט ובין גוף ורוח – דיכוטומיה שלטת בייצוגיה של המגדלנה ביצירתם של אמנים גברים. בתצלום של ג'בור, השד החשוף חלקית והחלקים המוארים של גופה נקשרים עם הארה רוחנית ומשבשים את המשוואה השגורה, הכורכת את החושני והגשמי עם החטא. המבע המופנם של ג'בור: עיניים עצומות, שלווה עמוקה וריכוז והאור הדרמטי שמאיר את פניה ואת 'לבה' ומפריד בינם לבין האפלה האופפת אותם – מעידים על האפשרות שהחושני והרוחני ידורו בכפיפה אחת בגוף הנשי.
Noli Me Tangere (אל תגעי בי) (מס' 5) מתייחס למפגש בין מריה מגדלנה וישו, לאחר תחייתו. זוהי אחת האפיזודות החשובות ביותר, שמסופרת הן בברית החדשה והן בכתבים אפוקריפיים, והיא מבססת את תפקידה המרכזי של המגדלנה כממשיכת דרכו ותלמידתו האהובה ביותר של ישו. בתצלום זה ג'אבור מציגה עצמה בתנוחת ה-Orans (כפות ידיה פרושות בתנוחה של תפילה וכניעה(. היא לא נוגעת במקודש, אך נכנעת לנוכחותו בחזונה. ג'בור ניצבת על ראש הגבעה La Sainte Baume, המקום שבו סיימה המגדלנה את חייה עלי אדמות. היא מצלמת את עצמה כמגדלנה מזווית ראייה נמוכה, המדגישה את דמותה הטמירה על רקע השמיים, באופן שמוביל את מבטנו בתנופה אל על. בתצלום השישי בסדרה, החזרה בתשובה (מס' 6), ג'בור ממשיכה לאתגר את התפישה הדוגלת בקיומו של מערך דיאלקטי ופשטני, ומאלצת אותנו להציב סימן שאלה לגבי מוסכמות שגורות של ייצוג.
הדימוי האחרון בסדרה, זכריני (מס' 7), שבו נראית האמנית לבושה מכנסי ג'ינס כחולים וסוודר בצבע יין, נודד בזמן ובמרחב מעולם הנצרות הקדומה אל הכאן והעכשיו של נואל ג'בור. האמנית – גבה אל המצלמה – יושבת על מדרון מסולע של גבעת La Sainte Baume ומשקיפה על הים התיכון. מגדלנה מתה בניכר, שם פעלה להפיץ את תורתו של ישו. דומה שגם ג'בור, שחיה הרחק ממולדתה, מביטה בגעגועים אל מקור מחצבתה. שתי נשים מהגליל, במרחק אלפיים שנה, עורכות מסע אל מעבר לים. זהו מסע גשמי ורוחני כאחד, הוא מתיך עבר והווה, ממזג את האמנית עם המגדלנה, ומאחד גוף ונשמה.

התערוכה הינה פרוייקט של 'לושי, אמנות והוצאה לאור'.

דילוג לתוכן