נופים ואנשים 1895-1975

אשר פלדמן

נופים ואנשים 1895-1975

אוצרת: גליה בר אור

מאי-יוני 2003

ב- 1923 הגיע אשר פלדמן לישראל והתיישב ב- 1924 ב"עמק", בעקבות רעייתו הרופאה, ד"ר מרים נוסינוב. פלדמן התרועע עם החלוצים, התוודע לערביי הסביבה והיה פעיל במושב כפר יחזקאל, שבו התגוררו השניים. ביתם כונה בפי אנשי העמק "הארמון", על שום הדמיון והיופי שהאציל עליו פלדמן במעשה-ידיו.
אשר פלדמן נולד ב- 1895 בעיירה קוסטופול (פלך ווהלין, רוסיה–פולין), אותה יצא ב- 1923 בקבוצה השנייה של ארגון "החלוץ" בעיר.
שמו של אשר פלדמן לא נטבע בזיכרון הקולקטיבי של האמנות הישראלית, למרות שבשנים הראשונות לעלייתו השתלב לכאורה בחוגי האמנים המקומיים. ב-1924, שנה לאחר הגיעו לארץ, הוזמן להציג בתערוכה השלישית של "אגודת האמנים העברית" ב"מגדל דוד" בירושלים. הוא הציג את עבודתו "ירושלים, הר-הבית" מ-1923 וזכה לתגובות מצוינות. התערוכה ב"מגדל דוד" היתה התערוכה הראשונה של "המורדים" במגמת "בצלאל" והציגו בה, יוסף זריצקי, ראובן רובין, מנחם שמי, חד-גדיא וישראל פלדי. אשר פלדמן לא היה מעורב במחלוקת הפוליטית והאמנותית, שחצתה את קהילת אמני ישראל. ולא ביקש להשתלב במגמות המודרניסטיות – עובדה המסבירה את אלמוניותו בסיפור האמנות הישראלית.
בשנים 1923 – 1927 עבד אשר פלדמן בעיקר "בעמק", הוא התחקה בציוריו אחר דמויות ערבים תושבי הסביבה ותיאר אותם בחיוניות ומתוך עניין אנושי ללא פשטנות ורוח אקזוטית שאפיינה אחדים מציירי ארץ ישראל.
ב- 1927 יצא עם רעייתו להשתלמות בפריז – היא בתחום הרפואה והוא בתחום האמנות. מששבו לארץ ישראל, התיישבו ברחובות, שבה עסק אשר פלדמן בהוראה. הוא צייר את נופי רחובות ויצא לסיורים בדרום הארץ. בשנים 1929-1930 התהלך בנופי מדבר יהודה, נושא עמו תרמיל, שרפרף מתקפל ושמשייה, מוקסם מתחושת המרחב, לא שבע את הנוף המוצף בשמש קופחת. הוא צייר ביישובים ערביים, מיטיב להעביר תחושת זמן אחרת, התנהלות איטית בחום המעיק ובעקבות הצל הזוחל בין קרנות הבתים.
אשר פלדמן צייר בישראל 52 שנים, נופים ואנשים, לא חבר לקבוצות ולא עמל לעשות לעצמו שם. בזכותה של בתו, לאה בן-ישי, נשמרו עבודותיו והן רעננות ומדברות אל הלב כמו נעשו לפני ימים אחדים.

דילוג לתוכן