נעמה: מחווה לנחום בנארי

הילה בן ארי

נעמה: מחווה לנחום בנארי

אוצרת: גליה בר אור

מרץ-יוני 2015

הילה בן ארי יוצרת מחווה לנחום בנארי, אחי סבה, סופר ואיש רוח ממייסדי עין חרוד והמוזיאון, כאשר נקודת המוצא לפרויקט הוא המחזה "תובל קין" שכתב בנארי בתחילת שנות ה-50. בן ארי יוצרת עבודת וידיאו בכמה מערכות, כשהיא מציבה קונסטרוקציית במות על גבעה ליד המוזיאון ומנהלת דיאלוג עם מבנה הבימה מראשית עין חרוד, עם הטקסים הקיבוציים ועם התיאטרון היווני.
המחזה הוא מדרש לסיפור המקראי של תובל-קין, אבי מקצוע הנפחות ובנו של למך. המחזה מייצר מערכת הצלבות בין מיתוסים מן המקורות היהודיים לבין מיתוסים יווניים ועוסק בסוגיות של קהילה, במתח בין טבע ותרבות, בין כוחות יצירה להיבריס וביסודות של חטא, אשמה וענישה. בין הדמויות מופיעה גם דמותה של נעמה, מלקטת אילמת, אחותו של תובל-קין ובתו של למך.
עבודת הווידיאו של בן ארי מנכיחה את דמותה של נעמה כמפתח מרכזי למשמעות ומתייחסת לקישור שמוטמן במחזה בין למך ונעמה לבין אדיפוס ואנטיגונה. העבודה מבקשת לקרוא את המחזה דרך הפריזמה המגדרית שלו ולהרחיב את ההיבטים הביקורתיים הגלומים בו.
עבודת הוידאו מורכבת מרצף של מצבים גופניים טעונים, הנעים בין חוזק לחולשה, בין החזקה לקריסה, ונעים בין מצבים קבוצתיים למצבי יחיד. כמו כן הפרויקט כולל עבודת סאונד שיוצרת דיאלוג והדהוד לתכני המחזה במרחב שבין שתיקה לקולות הרועמים.
צילום, עריכה ויעוץ קולנועי: אסף סבן / עוזר במאי: יהל דותן / עבודת סאונד: יוני ניב / כוראוגרפיה קבוצה: שולי אנוש / ארט: סלעית קרץ ויהל דותן / תאורן: נחשון קפלן / עוזר תאורן: ברק דורון / עוזר הפקה: עודד ברזל / נגנים: דן וינשטיין, עופר ביימל, תום סולוביציק , יוני ניב / משתתפים: יעל אלחנן, יותם ורדי, יונתן בר- אור, נבו בן כנען, אירנה מרקיש, יהל דותן, שולי אנוש, מתן כהן, טל חיימוף, ספיר להב, עידית מימון, שרה קמינר, אביגיל ברקוביץ, ניר קדם, חיים רייכנברג, גליה בר אור, מור טבנקין, אפרת בנארי, אילן דיאמונד, תימור שוסטר בנארי, תומר שוסטר, לימור בנארי, זיו בן ארי, הראל בן ארי, ארבל בן ארי, תיאו ברנד, רון ברנד, עודד ברזל, הדס פורת, גדעון שמאלי, זהר שמאלי, מרס שמאלי, רעי רביב, לירון אוחיון.
הפרויקט בסיוע: קרן משפחת אוסטרובסקי, עמותת יגורים, אפנת רנואר, Hadassah–Brandeis Institute

דילוג לתוכן