שירה, ציור ופוליטיקה בסין

תערוכת אוסף

שירה, ציור ופוליטיקה בסין

אוצרים: גב' איריס ווקס, פרופ' חיים פינקלשטיין

ספטמבר-אוקטובר 2003

בתערוכה מוצגים כ-70 הדפסי עץ צבעוניים אשר נוצרו במספר סדנאות הדפס מובחרות בסין של עידן המהפכה. סדנאות אלה המשיכו את הפונקציה המסורתית של שכפול עבודות שנוצרו בעבר, אך ב-1949 הן החלו לשכפל סוגי אמנות שלא שכפלו בעבר, כגון הדפסים עממיים ויצירות אמנות מהפכניות. הדפסי עץ אלה נעשו בטכניקה ייחודית שכמעט ואינה מוכרת במערב. לא ניתן לרוב להבחין בינם לבין ציורים סיניים מסורתיים מאחר ונעשה בהם שימוש בפיגמנטים מינראליים וצמחיים זהים על בסיס מים, והם בוצעו על גבי מצעי נייר ומשי מאותם הסוגים שנמצא בציור. יחד עם זאת, תהליך היצירה דורש הרבה יותר זמן ומאמץ מאשר בציור, והדפסים אלה הם לעתים קרובות בעלי ערך רב יותר מן ציוריהם המקוריים של אותם האמנים.
במהלך יצור ההדפס בסדנא, מבצעים מומחים שונים שלבים עוקבים בעבודה. זאת היא שיטה שיתופית של יצירה אמנותית אשר קיימת בסין מזה אלפי שנה; אין לה מקבילה במערב וגם לא נמצא מונחים אשר יתאימו לה באסתטיקה המערבית. עבודות קרמיקה וברונזה סיניות, אשר מקובל לראותן כאמנות "גבוהה," אף הן נעשו בשיטה שיתופית מעין זו, וכמוהן כהדפסי העץ, בוצעו בעותקים רבים. לימוד האמנות המסורתי היה מבוסס על העתקתן של יצירות אמנות מהוללות מן העבר, והדגש הושם לא על מקוריות היצירה אלא על נאמנותה לרוחה של היצירה המקורית.
לפני 1949, תוצרתן של סדנאות ההדפס העירוניות כללה בעיקר הדפסי עץ שנועדו לניירות כתיבה אלגנטיים בפורמט קטן. לאחר 1949, לעומת זאת, הייתה זו הפוליטיקה שקבעה את התוכן והסגנון גם יחד של יצירות האמנות, ודרשה אמנות שהיא מודל לנכונות פוליטית. התוצאה הייתה שסדנאות ההדפס החלו ליצור עותקים של ציורים גדולי-מידות בחומרים אשר לא נעשה בהם שימוש קודם לכן בהדפסי עץ. הן גם פיתחו יותר טכניקות הדפסה חדשות מאשר פותחו בכל זמן שהוא מאז המאה ה-17. יחד עם זאת, הסדנאות המשיכו לפעול גם כמקור התייחסות לתרבות הויזואלית הסינית המסורתית. שוכפלו בהן יצירות מכל תקופה וסגנון, בעיקר כאלה שהיוו מודל לאמנים והיה בהן מיצוי של הסגולות הייחודיות לסוגן. התערוכה, כתוצאה מכך, מציעה סקירה של יצירות מפתח בתולדות האמנות הסינית ותצוגה יפה להפליא של אמנות שבחלקה עברה מן העולם. רבים מן המוצגים הודפסו במהדורות מפוארות מצומצמות לשימוש כמתנות רשמיות או בכדי להישלח לחו"ל כמיצגיה של התרבות הסינית החדשה. הקליגרפיה של מאו זדונג ויצירות אמנות הקשורות לשירתו היוו מתנה מועדפת לזרים רמי מעלה.

דילוג לתוכן