בנוסף לצפוי

משה קופפרמן

בנוסף לצפוי

אוצרים: גליה בר אור, נמרוד רייטמן, עירן דורפמן

אפריל 2012

"בנוסף לצפוי קורה בציור עוד משהו. אין כלל ביכולתנו לנפות ולקלוט בנפרד מה קיבלנו במתכוון, במחושב, ומה הופיע לו יש מאין, לא מודע לנו ולא מוסבר. יש סוד". משה קופפרמן, "אי-אלו התייחסויות", 1988
תערוכה חדשה של משה קופפרמן נפתחת במשכן לאמנות עין חרוד, אירוע שהוא חג לשוחרי האמנות בישראל. בכל תערוכה ותערוכה מזומנת חוויה חדשה של התוודעות לאמן רב-פנים זה, שהנסתר בעבודתו רב תמיד על הנגלה.
זו תערוכתו הראשונה בעין חרוד והיא מלווה בהתרגשות מיוחדת: קופפרמן הגיע לעין-חרוד בינואר 1949 כדי ללמוד את עבודת הבניין והיה שותף בהקמת אותו הבניין עצמו שבו נפתחת עתה תערוכתו המקיפה. הוא רקם ידידות ארוכת שנים עם אדריכל המוזאון, שמואל (מילק) ביקלס ואדריכלות המוזאון המבוססת על תאורה טבעית השפיעה על תכנון האטלייה שלו בלוחמי הגטאות. בעין חרוד החל את דרכו כצייר כאשר צִייר לצד חיים אתר, מייסד המוזאון. הוא נקשר בקשרי משפחה למשפחת "הבוס", מְרכז הבניין דוד שמחוני, ונישא למיה שמחוני-קופפרמן, שעימה הקים את ביתו בקיבוץ לוחמי-הגטאות. תערוכה זו מהווה אפוא סגירת מעגל, ולא במקרה התערוכה והקטלוג מציעים מבט רחב ורענן על עבודתו.
בתערוכה נחשפים בראשונה הפרקים הראשונים בעבודתו ומוצגות עבודות שהיו ספונות באטלייה בקיבוץ לוחמי הגטאות זה עשרות בשנים. הן מגלות פן לא מוכר הכולל סימני אותיות עבריות ודמויות, ומאפשרות הבנה מעמיקה יותר של תהליך גיבוש שפתו האמנותית.
ייחודה של התערוכה באופן שהיא מאתגרת הבחנות שגורות בין כרונולוגי לתמאטי ובין צורה ותוכן. היא מתפצלת לארבעה שערים שונים שהצופה יכול לצעוד בהם במספר דרכים, המזמנות אפשרויות צפייה ופירוש סביב שאלות הקשורות בזמן, בחזרה, במוסר ובנחמה. מסלול הביקור בתערוכה, מבעד להיסטוריה של קופפרמן ובכל פעם דרך שער אחר, מוסיף רובד אחר רובד להיכרות עם האמן. חווית צפייה והתבוננות זו מקבילה לאופן העבודה של קופפרמן – שהרי כל ציור שלו מורכב משכבות המונחות זו על גבי זו והציורים כולם מרכיבים מכלול שלם אך פתוח המזמין שינוי מתמיד.
התערוכה מלווה בקטלוג הכולל כ- 90 עבודות בצבע, שרבות מהן מתפרסמות כאן בראשונה
(עיצוב גראפי, משה מירסקי). הקטלוג נפתח בראיון עם משה קופפרמן שנמצא כטיוטה בכתב-יד בארכיון אטלייה קופפרמן ובו מתייחס האמן להיבטים שונים ביצירתו ובחייו. שיחה זו מהווה תשתית לקטלוג שנבנה כהצעה של שלוש נקודות מבט (של שלושת האוצרים), על דילמות בעבודתו ועל זיקתה למהלכים בחייו ולאמנות התקופה.
קרוב לעשור לאחר מותו של קופפרמן, מזמינים אוצרי התערוכה את הצופים לבחון מבעד לזמן שחלף אפשרויות פירוש חדשות – בהיעדרו של הצייר ימשיכו את עבודתו שוב ושוב מחדש.