יום בספטמבר

גיא רז

יום בספטמבר

אוצרת: גליה בר אור

ספטמבר 2000

גיא רז , אמן-צלם, עסק בדימויי-עבר ברבות מעבודותיו ; הוא יצא למסע בעקבות קברי-ראשונים וצילם מצבות חלוצים בבתי-עלמין ברחבי הארץ, הוא עסק באורח שיטתי, כאמן-אוצר וכאמן-חוקר, בגופי-עבודה שלמים של צלמים מוקדמים מתולדות הצילום הישראלי, ובימים אלה הוא מלקט באורח אובססיבי דימויים בנושאים טעונים הלקוחים מתצלומים נושנים.
בתערוכה הנוכחית יוצא רז למסע בעקבות ולטר בנימין, הוגה יהודי-גרמני שנפטר בספטמבר 1940 , בעיירת הגבול הספרדית פורט-בו, במהלך בריחתו מצרפת הכבושה בידי הגרמנים. כותרת התערוכה: "יום בספטמבר", מהווה מחווה של רז לזכרו של וולטר בנימין. דרכו של בנימין משמשת עבור רז השראה ומטאפורה רעיונית וגם דרך-מסע אקטואלית. רז עקב בחודש ספטמבר 1999 אחר מסלול חייו של בנימין באירופה, כשספרו של בנימין "המשוטט" משמש לו מדריך תיירים, ויצר תיעוד-אישי באמצעות תצלומי-האתרים הגיאוגרפיים המשמעותיים עבור בנימין: ברלין – מקום הולדתו, פריז – העיר שבה מצא מקלט לאחר עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, ופורט-בו – אתר פטירתו.
הציונים הביוגראפיים של בנימין מהווים מקור לחייו ולכתיבתו, ורז מציג את האתרים בתצלומים, תוך שהוא מעלה מהעבר דימויים שיש בהם רמז למקור חייו-שלו.
רז מציג רצף של תצלומים במרווחים משתנים, במקצב ייחודי שבונה תנועה בתערוכה. התצלומים אינם מצייתים למבנה סיפורי עקיב מבחינת זמן או מרחב: אבני מחסום מאתרי גבול בישראל, מנהרת גבול בראש-הנקרה פותחת רצף של תצלומי מונומנטים בפריז ובברלין, עוברת לתחנות רכבת באירופה, לנקיקים ולגיאיות בפורט-בו, ממשיכה במנהרה בגוש-עציון (עוקפת בית-לחם), מתעכבת על הדפסי-צילום של רכבת בעיר תל-אביב וציפוי לאריחים ישנים מנווה-צדק, ומסיימת (או מתחילה) בקיר החיצוני – שוב באבני המחסום.