מגש הכסף

נעם אדרי

מגש הכסף

אוצרת: גליה בר אור

דצמבר 2011

נשים, דם, טומאה, יופי, פירות אקזוטיים, הדרת נשים, חרם על תוצרת ישראלית – מהדהדים כעורק אקטואלי בשיירים שעל מגש הכסף מליל קו האש, אותם סרטים ועקבות פעולה שנותרו מהמופע המרהיב ומעורר מחלוקת של נעם אדרי שחתם במוזיאון את שנת 2011.
בשיאו של המופע ששילב סאונד וסוגי מדיה שונים, כולל התפרצויות נסערות של שחקניות עוטות פסלי ספוג של פירות ישראלים חושניים, רטובים, מדממים – הופעל גרגר החומוס הענק באולם ע"י ארבעה טנקיסטים וצרורות של כדורי חומוס מבושל נורו בקהל הצופים. המופע עצמו והשיירים שנותרו, סרטים ותפאורה שלאחר מסיבה, עדיין מציפים לפני השטח אגרסיות, היסטריה, פיוט ומבוכה. הם דוחים ומושכים, מקוממים ומעוררים, מכוונים לרבדים פנימיים של חיוניות ותשוקה המסוכסכים בעומק קרביה של החברה הישראלית.
"אנחנו חושבים שאנו שולטים על החיים שלנו, שאנו אלה שמנהלים אותם אבל למעשה אנחנו נגררים בעיוורון אחרי האירועים", אומרת אדרי.
מה "משווקת" החברה הישראלית החוצה, כיצד אנו נראים ומה מתנגש בבטן הרכה של מציאות אלימה וזהות מפונטזת, מאצ'ואיזם והיסטריה, מה המחיר שאנו משלמים על היותנו ישראלים?
גליה בר אור, דצמבר 2011
על מגש הכסף במעלה המדרגות של המוזיאון יצעדו הצופים מלווים בפירות ובירקות ישראליים, איקונות של הוויה ישראלית. אלה יקרמו עור וגידים לערב אחד בלבד ויהפכו לדמויות גדולות מהחיים. האובייקטים, העשויים ספוג, ישלבו אלמנטים היתוליים וגרוטסקיים לתוצאה טורדת, מגרה ומעוררת חושים.
במהלך המופע המשלב סאונד, סרטים ופרפורמנס, ייחנך מבנה פיסולי בגזירת סרט טקסית, קדימון לפתיחת האודיטוריום ביום שלמחרת. המבנה הפיסולי, אנדרטת זוטא, יפצח חיש בירי כדורי חומוס בקהל, כמו בתת-מקלע. פסלי ספוג יקומו לתחייה וכל דמות תופעל על ידי שחקן או שחקנית ותבצע פעולה במרחב המוזיאון: תפוזינה מדממת, ליצ'י גונחת, תמר היסטרית ועוד. הפעולות שתבוצענה – מביכות, מעוררות, מצחיקות, מפתיעות, יונצחו בסרטים ואלה יוקרנו בהמשך התערוכה. שאריות האתמול ייוותרו כשיירי סעודה, פגרים מליל קו האש – הזכרי והנקבי, גסות דורסנית, פגיעות ובהלה.
נעם אדרי יצרה בקיץ שנה זו בלונדון את התערוכה הפרובוקטיבית: "Conversation Pieces: Scenes of Unfashionable Life" שבה "דיברה מפי המפלצת" הישראלית, במיצב ששילב ציורים, סרטי וידיאו, אובייקטים תלת-ממדיים ופרפורמנס. תערוכה זו, שהיוותה את שיאו של פרויקט סיום לימודי תואר שני באמנות בבית ספר לאמנות גולדסמית' בלונדון, זיכתה אותה בהצטיינות יתרה (Master of Fine Art with Distinction).
אדרי מציינת כי "מגש הכסף" התגבש לתערוכה תוך דיאלוג עם גליה בר אור, בניסיון לבחון אירועים חיצוניים מפרספקטיבה המכוונת פנימה. מה "משווקת" החברה הישראלית החוצה? מה מתנגש בקרביים של מציאות אלימה וזהות מפונטזת?