פרס אלימה

ועדת הפרס לשנת 2020 מטעם המשכן לאמנות עין חרוד בחרה להעניק את הפרס לשתי אמניות:
טלי בן-בסט | מרב סודאי

פרס אלימה ריטה לאמנות ההדפס הוא פרי יוזמתה ומחשבתה של האמנית אלימה ושיתוף פעולה עם המשכן לאמנות, עין חרוד. הפרס נועד לשתי מטרות עיקריות, האחת – לשמר את זכרה ואת פועלה של אלימה כאשה, כאמנית וכמורה. השנייה –לתמוך ולעודד אמנים ויוצרים מתחום אמנות ההדפס. הקרן ע"ש אלימה הוקמה בשיתוף עם המשכן לאמנות, עין חרוד. פרותיה מוענקים מדי שנתיים לאמן או אמנית לצורך מימוש של פרויקט בתחום ההדפס ומועברים לסדנת ההדפס, שנבחרת ע"י הזוכה.

מנימוקי הבחירה:
טלי בן בסט
בשנים האחרונות עברה בן בסט לעיסוק מהותי בצורות מופשטות חסרות הגדרה מידית וספרותית. עניינה של האמנית בצורות פתוחות החל במפגש עם שאריות חומר של בתי מלאכה ומפעל לחיתוכי לייזר הנמצא בסמוך לסטודיו שלה בדרום תל אביב. העניין והקשב אל 'הצורות שבין הצורות', אל אזורי הביניים חסרי ההגדרה, אל מרחבים עירוניים פתוחים נתפסים אצלה כ"מקום שבין המקומות… אזורי הספר של התודעה". מפנה זה ביצירתה מעורר עניין על רקע המציאות רוויית הדימויים שאנו חיים בה. בתנועת פרסה היא חוזרת כביכול להניע ערכים 'מודרניסטיים'-אוטונומיים, של יחסי קו-כתם, חומר-צורה-חלל, אך אלו מקורם דווקא ברגישותה ובתגובתה לצורות וצירופים מזדמנים הרוחשים ומתגלים במציאות האורבנית הסובבת אותה. מיומנותה וכישוריה המוקדמים בתחום ההדפס והתחריט השתלבו במפנה זה ביצירתה באופן יחודי ומקורי וקבלו נוכחות חדשה.
ההדפס והתחריט, בעידן הדיגיטלי, הולכים ונפרדים מן הצורך המסורתי-פונקציונאלי לשכפל דימויים. ביצירתה, טלי בן בסט, חוזרת וחושפת את יסודותיו ואיכותיו העצמאיים של המדיום. כל משטח הופך למקרה חד פעמי המסגיר שריטות וצלקות שונות, ואין תחריט אחד זהה למשנהו, ובכך שבים תחריטיה של בן בסט, בעלי הנוכחות החומרית העזה, למקום של מלאכת יד מורכבת הבוראת עבודת אמנות יחידנית- מקורית, המרחיבה ומאתגרת, מותחת וחושפת מחדש את אמנות ההדפס והאפשרויות הגלומות בה. על תהליכי חקר ויצירה איכותיים אלו מוענק לה הפרס.

מרב סודאי
בינואר 2019 הציגה האמנית מרב סודאי את התערוכה 'פרא' בגלריה מאיה בת"א ובה בחנה את מערכת היחסים של הגוף הנשי עם החלוקה המגדרית המקובלת של מרחב ציבורי ופרטי. התערוכה, שעוררה דיון לגבי מעמדו של ציור נשי ושל ציור עירום בפרט, פתחה פרק חדש ביצירתה של סודאי. שאלות המגדר ומופעיו של העירום הנשי באמנות ובחיים מטופלים בידי סודאי בהכרה חדשה ובאומץ. היא מצלמת את עצמה בעירום בתנוחות שונות ואלה משמשים אותה ליצירת קולאז'ים כמודלים להתבוננות, התייחסות ופרשנות בציורים ובהדפסים. ביצירות אלו שוברת האמנית באופן נועז ומפתיע את הפרדיגמה המסורתית של היחס בין האמן והמודל. גופה העירום משמש אותה לא רק אובייקט פאסיבי המיוצג ע"י מבט חיצוני (בד"כ גברי) אלא הופך אותה לאדונית על גופה, היא גם האובייקט וגם הסובייקט כפי שהיא מעידה: "תפקיד כפול זה, מעניק לי חופש אמנותי ועוצמה המאפשרת לי ולצופה ליצור מבט חדש ועדכני על ייצוגיו של הגוף והעירום הנשי באמנות."
יצירתה של סודאי חוברת למגמות עכשוויות בשיח האמנות והתרבות, בהן מבקשות נשים, בשפתן הן, להגדיר את עצמן ומיניותן ולהעיד על עולמן. פנייתה אל אמנות ההדפס התהוותה מתהליכים וגילויים אלו והיא נמצאת בעיצומם. על גופי עבודה מרתקים ופורצי דרך ועל שעתידים עוד להתהוות מתהליכים אלו, מצאנו לנכון להעניק לה את הפרס.

אלימה ריטה, באדיבות מרכז המידע  לאמנות ישראלית, מוזאון ישראל
אלימה ריטה, באדיבות מרכז המידע לאמנות ישראלית, מוזאון ישראל

אלימה ריטה (2013-1932) נולדה בנשר וגדלה בקריית חיים.
ב- 1957 סיימה לימודי אמנות במחזור הראשון ב"מכון על שם אבני" בתל-אביב, אצל המורים שטרייכמן, סטימצקי, ינקו ומוקדי ומשם יצאה לדרך עצמאית. ב1961 שהתה ועבדה בפריז, ועם שובה לישראל החלה לגבש סגנון ציור מופשט שהתאפיין בשימוש בצבעוניות עזה, בצורות גיאומטריות ובנטייה לצמצום צורני. החל משנות השבעים הפך מדיום ההדפס למרכזי ביצירתה האמנותית. היא קידמה אמנות זו כמורה, הייתה שותפה בהקמת 'סדנת ההדפס' בבית האמנים ע"ש זריצקי בתל אביב-יפו ו'מרכז ברסטון לגרפיקה' בירושלים והחל מ-1981 ריכזה את סדנת ההדפס ב"מדרשה למורים לאמנות" ברמת השרון. אלימה הקימה דורות של תלמידים וזכתה לכינוי "האמא הגדולה" של ההדפס הישראלי. אלימה יצקה למדיום ההדפס תכנים ואיכויות ייחודיות, בהם צמצום ותפיסת הנייר כמרחב עצמאי. בחינת היחסים בין ההדפס לציור מיקד את עיסוקה של אלימה ביחסים שבין משטחי צבע לקו חופשי, בין צורות חופשיות למבנים גיאומטריים. בבחינות אלה משמש מכלול יצירתה דוגמא לחתירה בלתי מתפשרת אחר מיצויים של ערכים אמנותיים טהורים.

אלימה ריטה, הדפסים, אוסף משכן לאמנות, עין חרוד

Ein-Harod-006

עינת אמיר זוכת פרס אלימה ריטה לאמנות ההדפס לשנת 2018

עינת אמיר, ילידת 1980, בוגרת לימודי עיצוב טקסטיל עם התמחות בהדפסה (שנקר 2008) ותואר שני באוניברסיטת חיפה (2015).

צוות השופטים התרשם מיכולתה של אמיר להרחיב את גבולות מדיום ההדפס, ולקשור בינו לבין העיסוק ברישום, וידאו, הדפס וקולאז' ולכדי הצבות מרתקות בחלל. העיסוק במתח שבין טבע ותרבות והמרתו למרחב גאומטרי, למיפוי נופי ולאסתטיקה טיפוגרפית מקבלים ביצירתה פרשנות מרעננת המעוררת סקרנות לגבי המשך.