סכר פרפר

אורי ניר

סכר פרפר

ינואר-מרץ 2018

מפגש אמן עם אורי ניר | שבת 24.2, 11:30

-מפגש-אמן-Custom
1-butterfly-eye-Custom
התערוכה סכר פרפר/ Dam Butterfly ערוכה במבנה המשכן לאמנות כמו מחרוזת. בקצוות המחרוזת מוצגים סרטים (Dam butterfly ו- Macoal), וביניהם מוצבות סדרות של פסלים.
בבסיס התערוכה עומד השיר Macoal. השיר נכתב באנגלית, והוא מתאר יקום משפחתי שבו מילים כבולות לזהויות, תודעות שוכנות זו בזו, ועובדות קטנות תופחות לממדים ענקיים עד כדי טשטוש ההבחנה בין קטנוניות למופרזות ובין מחמאות לעלבונות. יקום שבו כל איבר הוא גורל. השיר מופיע בתערוכה בכמה אופנים: בצורתו הגרפית – מודפס על גיליונות נייר דקיקים המקיפים חדר וחצי בחלל התערוכה, בפס הקול של הסרט Macoal וכן בקעקועים על עורה של הדמות הראשית בסרט.

סכר פרפר / Dam Butterfly
20 דקות
הסרט צולם כמעט במקרה, בזמן חופשה שביליתי עם משפחתי באי בתאילנד בקיץ 2013, לאחר שגילינו כי תוחלת חיי הפרפרים באי חופפת את זמן שהותנו בו. בסרט מככבים תעופת הפרפרים והיחסים בינה ובין שני ילדיי – בני הבכור ואחותו התינוקת. גיבורת הסרט היא עין, העין שלי, שכנף של פרפר שהוחדרה אל מתחת לעפעפיים באמצעות חומר מרדים, מכסה את הקרנית שלה.
פס הקול של הסרט מבוסס על שני מרכיבים עיקריים: קולות מוזרים שהשמיעה בתי בשנתה כשהייתה תינוקת, וצלילי נבל פטישים – כלי נגינה תאילנדי המכונה ״נבל פרפר״. קולות השינה של בתי, שהוקלטו בתקופת צילום הסרט, ערוכים בו כקולם של הפרפרים.
Dam Butterfly מתאר חופשה כאי של זמן מוקף באסון לא ידוע. הוא צולם ונערך כאירוע המבשר את הסרט Macoal.

Macoal
25 דקות
בסרט מופיעים שני ילדיי ארבע שנים אחרי צילומי הסרט Dam Butterfly. בני הבכור מצולם מטייל בשטח ״גן הסלעים״ בפארק גני יהושוע בתל אביב. כמו בפזמון חוזר, הוא נראה מחזיק את אחותו הקטנה בחבל, והיא מרחפת באוויר, רתומה לזוג בלוני הליום עצומים.
את גופו של בני מכסים קעקועים המגלמים את האפשרות להיפטר מאחותו ולשחרר אותה לשמיים. הקעקועים עוצבו כמפה כרונולוגית דחוסה של סימני אבלות שאילו נאלץ לחיות עם האשמה של שמיטת החבל, היה ממלא בהם את שטח גופו כל חייו. בין הסימנים המקועקעים על איברי גופו של הבן נמצא השיר Macoal, שחלקים ממנו מופיעים בסרט בחפיפה עם פס הקול.
בפס הקול נשמע השיר בקולי תחת השפעת גז הליום המאפשר לנוע בין גילים ובין מגדרים. ברקע נשמעת מוזיקה שמפסקת את השיר ומדגישה את חלקיו, וכן צלילים של ״נבל פרפר״, בלוני יום הולדת, נקישות עגילים ומקהלה שזמריה תחת השפעת הליום.
Macoal צולם במצלמת אינפרא-אדום, המשווה לילדים, לעננים ולצמחייה הצעירה, מראה לבקני. הסרט מורכב מהצילומים בפארק, מצילומי תקריב של הקעקועים, מצילומים שבוצעו בצניחה חופשית מעל העננים מעל מישור החוף, ומצילומי שמים מגג ביתי לאורך שלוש עונות, מהסתיו עד האביב.

הפסלים
במרכז החדר המוקף בדפי השיר, ממוקם אי של ספסלים מגלילי גז, עשויים פלדה מחלידה.
את פני המבקר מקבלים הבלונים העצומים מהסרט, נפוחים מאוויר, ומגבילים את פתח הכניסה לאולם המרכזי.
בין הבלונים והחדר שבו מוקרן הסרט Dam Butterfly תלויים 32 דגמים של אוזניים המוחזקים בשפופרות של טלפונים ציבוריים מזוהמים מאין-ספור מגעים אנונימיים ברחוב. הדגמים הודפסו במדפסות תלת-ממד, בסוגים שונים של פלסטיק ובפלדת אל-חלד. דגמי האוזניים מבוססים על סריקת האוזן של בתי מתקופת ינקותה, והם מתארים שלבים אפשריים במטמורפוזה של ״פרפר אוזניים״. בדגמים נראות האוזניים כפי שיכלו להיראות לאחר שנים של השחתה אידאלית – מעוטרות בקעקועים ובעגילים.

אורי ניר
נובמבר 2017

דילוג לתוכן