דבר מנהלת המשכן

במשכן לאמנות עין חרוד יש סוד. הסוד טמון בחומר וטובל ברוח. שורשיו נטועים ביסודות בניינה של המדינה, בניינו של הקיבוץ הראשון בארץ, ובניינה של התנועה הקיבוצית והתיישבות העובדת. צמרותיו ברוח החלוץ הציוני. בתרבות, במורשת. במסורת בית אבא. באמנות. גזע איתן מחבר בין השניים, ומזין את פלא הקמתו ופועלו. את תחושת השליחות והאחריות, את ההתרגשות ואת האמונה הכנה במשפט שמלווה אותנו כבר 83 שנה, כי "חיינו מחייבים אמנות"!

המשכן לאמנות שהוקם בשנת 1938, הוא מן החשובים במוזיאונים בישראל. על שלושה נכסים עיקריים הוא נשען ביציבות ובגאווה. כל אחד מהם, בדרכו האיכותית, השקטה והצנועה פורץ דרך בתחומו. ואלו הם: אוספיו; משכנו – בניינו; וסיפור הקמתו החלוצי - ציוני. סיפור על אנשים שחלמו, חיו וחיים את האמונה בכוחה של האומנות להביא לשגשוגו של היחיד ולבנייתה של חברה יותר טובה.

רבות נכתב על המבנה האדריכלי של המשכן לאמנות - אותו מבנה מוזיאלי ראשון בישראל, ועל היותו פנינה ארכיטקטונית פורצת דרך, המבוססת על אור השמש החודר דרך הגגות והפתחים העליונים ומייצרת חווית ביקור מיוחדת במינה, המשתנה בכל עונה ושעה. אך חווית הביקור לא נוצרת רק מן הגלוי והתלוי, שכן בין כתלי המשכן מהדהד גם סיפור חייהם של דור החלוצים - המייסדים העין חרודים, וכל דורות ההמשך, שנרתמו למען המשכן בכל ליבם, מתוך תפיסת עולם מוצקה, שכך בונים אומה חדשה. כך בונים מדינה. בנפש הומייה. זהו ייחודו של המשכן לאמנות, והוא יחידאי ואין כמותו. זהו חוזקו. זהו סוד קסמו.

בעבודת נמלים, כמעט ללא אמצעים, נבחרו והובאו המוצגים הראשונים והונח היסוד לאוסף, המונה היום כ-20,000 יצירות אמנות: מהאוספים הגדולים והחשובים בעולם של אמנות יהודית וישראלית. לאחרונה פתחנו את תצוגת הקבע החדשה מאוספינו "מאוצרות המשכן לאמנות [פרק א']. לצידה מוצגות תדיר תערוכות מתחלפות של אמנים ישראלים. קידומו של שדה האמנות הישראלי, בנפשנו!
רבים מרימים גבה למראה אגף היודאיקה ואוסף האתנולוגיה היהודית. מה ליודאיקה ולמוזיאון בקיבוץ, וכיצד זה מתיישב העיסוק באמנות פלסטית עם אומנות יהודית שימושית הם שואלים. ובכן, כינוסה של האמנות היהודית העממית מכל עדות ישראל, הקשר לבית אבא ולקהילה היתה אבן הראשה של המשכן כבר מראשיתו. פלורליזם וגיוון רב-תרבותי היו מאז ומתמיד מנשמת אפו ואופיו.

המשכן לאמנות עין חרוד מחויב ציבורית, מוסרית וערכית גם לפעילות של חינוך, העשרה ותרומה לקהילה. בעשורים האחרונים המשכן הוא המוזיאון לאמנות הגדול בצפון, ומהווה מרכז רוחני ותרבותי לכל תושבי העמקים, צעירים ומבוגרים, יהודים וערבים, חילונים ודתיים.

לצד האוסף והתערוכות, החינוך המוזיאלי מהווה המסד עליו אנו עומדים. למעלה מ-15,000 תלמידים מודרכים מדי שנה במשכננו, "לומדים על וחווים את" בתכניות חינוכיות פורצות דרך, המהוות את חוד החנית הפדגוגית. זוהי זכות גדולה לשמש בית לתרבות ולאמנות ברמה האיכותית הגבוהה ביותר, כאן, בפריפריה הצפונית של הארץ, ולייצר בקרב הצעירים את אותו הון תרבותי, שיצמיח את דור שוחר האמנות הבא.

אני מזמינה אותך לבקר במשכן, ולהביא עמך קרובים, תלמידים וקבוצות מתעניינים. בטוחני שיהיה זה ביקור מהנה במיוחד, מרחיב לב ומעשיר.

בברכת "חיינו מחייבים אמנות",
אורית לב-שגב
מנכ"לית
5M8A1409
דילוג לתוכן