תנודות אור- חלל

דוד בהר- פרחיה

תנודות אור- חלל

אוצר: יניב שפירא

ינואר-מאי 2017

חצר גרוטאות אולף הולאפפל  מתווים לחצר (1) (Custom)

דוד בהר-פרחיה / תנודות אור-חלל Light – space Pulsations
התערוכה תנודות אור-חלל הינה ניסיון ראשון מסוגו להתמודד עם אדריכלות האור-חלל של שמואל ביקלס, אדריכל המשכן לאמנות, עין חרוד. מוזיאון זה, שנודע בזכות מופעי האור הטבעי הממלאים את אולמותיו הוא אחד ההישגים יוצאי הדופן של האדריכלות הישראלית במאה ה-20. ככזה הוא משמש מקור השראה לאדריכלים מהארץ ומהעולם, בהם רנצו פיאנו [בבואו לתכנן את מוזיאון דה-מניל ביוסטון, טקסס, 1986].
דוד בהר-פרחיה מבקש להקנות לצופה את חוויית השהות בחלל תצוגה נקי, ללא עבודות אמנות המוצגות על הקירות. הערכים המושמים בחזית התערוכה מושתתים על איכויות האור ועל קנה המידה של החלל כחומר פיסולי ויוצרים חוויה חושנית, תחושתית וחזותית הפועלת על כל החושים. כלומר, חלל התצוגה הוא המרחב הפיסולי שאותו הצופים מוזמנים לחוות בצורה רב-חושית.
אולם לא די בכך. כדי להעצים את החוויה מקנה בהר-פרחיה לכל אלה פרשנות משלו, באמצעות התערבויות עדינות בחלל. הוא שולט על מנגנוני האור הטבעיים באמצעים מכניים ומחדיר לחלל אור במינונים מדויקים ובכך מתזמן מופעי אור היוצרים חלל דינאמי; מציב עמודים מעוגלים המתכתבים עם ארבעת העמודים הקבועים במבנה ובכך מדגיש את היחסים הגיאומטריים הפשוטים של המבנה; מפנה בצורה עדינה ללבני הזכוכית המקובעות בתקרה, לקימורים המרכיבים אותה, למשפכי האור של הקירות ולמרובע האורתוגונאלי של האדריכלות המודרנית.
תערוכה זו מספקת חוויה תלויית מקום, תלויית זמן ותלויית מועד השנה, וזאת בהתאם לרב-גוניות הופעתו של האור הטבעי במשכן.
דוד בהר-פרחיה הוא אמן וחוקר אשר מרכז יצירתו בחיפה. ב-15 שנים האחרונות הוא פועל בתפר שבין אמנות תלויית-מקום וארכיטקטורה וזאת תוך כדי שימוש במגוון אמצעים אמנותיים, בהם פיסול, מיצב, ארכיטקטורה ארעית, מיצג, רישום ווידאו. את לימודיו החל במדעים מדוייקים (פיזיקה כימית ומדעי החומרים במכון וויצמן). דוד למד פיסול באוניברסיטת גלוסטרשייר שבאנגליה. את עבודת הדוקטורט כתב על האור במוזיאון לאמנות ובחן את חשיבותו ומשמעותו של האור הטבעי בחווית הביקור בחללי התצוגה. האדריכל שמואל ביקלס והמשכן לאמנות עין חרוד בפרט, שימשו דוגמא מכוננת למחקרו, שבו בחן את תופעות האור הטבעי במוזיאונים של אדריכלים בולטים כגון לואיס קאהן, רנצו פיאנו, פיטר זומטור וטדאו אנדו. דוד הינו מרצה בכיר במסלול לעיצוב תעשייתי ומוביל את קבוצת המחקר מונדי- לאב, הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, טכניון www.davidbehar.info
התערוכה בחסות מפעל הפיס
התערוכה בחסות פניציה תעשיות זכוכית שטוחה בעמ

תנודות אור חלל / דוד בהר- פרחיה >

דילוג לתוכן