פרש נודד

אסד עזי

פרש נודד

אוצר: גלעד מלצר

יוני-ספטמבר 2015

הציור של אסד עזי הוא מסע. אין מדובר במסע אשר לו מסלול מקובע מקו זינוק סגנוני או תמטי אל עבר נקודת סיום מובהקת שאת שורשיה וענפיה אפשר לזהות כבר בהתחלה. זהו גן של שבילים מתפצלים אשר אליו נכנסים ממספר רב של מפתנים, ונבלעים בתוך השתרגויותיו הרבות רק על מנת לצוץ שוב עם כיוון חדש, מטרה שלא סומנה אך נמצאה. בציור של עזי, פעם ציר הזמן הוא המרכזי והצופה מוצא את עצמו צולל אל עבר הביוגרפיה הפרטית-משפחתית-קהילתית של עזי; ופעם, עדיין על אותו ציר, אך בפנייה חדה, מובהקת, הדרך מסמנת את תולדות האמנות – בעיקר, אך לא רק, המערבית. לפעמים עזי שם דגש על הנרטיבי – ציור שמספר סיפור – בעוד שבסדרות אחרות, ולעתים אף באותן סדרות עצמן, במקביל, הוא מתמקד בפירוק והצרפה מחודשת של יסודות המדיום. לפעמים פני המסע מערבה לאירופה ולארצות הברית; ובפעמים אחרות שורשיו במזרח, כאן בבית שבין הים לירדן, בסוריה, לבנון, בפרס ואף במזרח הרחוק. במרבית העבודות הבדים והניירות של עזי הם צומת, בין לבין, גם וגם, ציור בתוך ציור, סיפור בתוך ציור בתוך סיפור שאינו מהסס להסס, לגמגם בקול רם, ללכת אחורה ולצדדים באותה המידה שהוא שואף קדימה.
המשכן לאמנות, עין חרוד גאה לארח את אסד עזי, מבכירי הציירים הישראלים העכשוויים. עזי מאתגר במעשיו ובאישיותו הן את ההגדרה של ציור, והן את ההגדרה של ישראלי, ומציע לחשוב אותם באופן מורכב, דינמי ופתוח. התערוכה אסד עזי: פרש נודד היא פרי של שיתוף פעולה בין המשכן לבין הגלריה לאמנות באום אל פחם – שיתוף פעולה על "הציר הצפוני" של ואדי ערה-עמק יזרעאל-שפרעם, שיתוף פעולה בין מוסדות, אנשים, קהילות ותרבויות. אנו רואים בתערוכה ובשיתוף הפעולה המשכה של ידידות מופלאה, ובעיקר, תחנה חשובה במסע הנדודים המיוחד של אסד עזי.

דילוג לתוכן