22 הלכי רוח

מאיר אגסי

22 הלכי רוח

אוצר: יניב שפירא

20 באוגוסט 2021

-STATE-OF-MIND-הדפס-חד-פעמי1992

מאיר אגסי / 22 states of mind / אוצר: יניב שפירא

מכלול יצירתו של מאיר אגסי (1947, רמת הכובש, ישראל – 1998, בריסטול, בריטניה) הוא אוטוביוגרפי ביסודו, ובמרכזו עיסוקו האובססיבי בזהותו העצמית. במהלך שנות השבעים והשמונים יצר אגסי – אמן, אספן, משורר, סופר וכותב על אמנות – עשרות דיוקנאות עצמיים, בטכניקות שונות ובאמצעים מגוונים, בהם ציור, רישום, הדפס, צבע מים, צילום וקולאז'. מאפיין בולט של אותן עבודות היה השילוב בין דימוי וטקסט; הן לוו לרוב בתיעוד דקדקני של מקום וזמן יצירתן, ותפקדו כיומן חזותי של מצבים ורגשות. אחד משיאיו של מהלך זה הוא בדיוקן עצמי של דיוקן עצמי (1982), שבו נראה האמן כשהוא מחזיק ידית של דלת שנשלפה מצירה ונראית כמו אקדח, ודיוקנו מצולק במושגים ובערכים שונים, בהם "חומרים", "סטודיו", "יומן" ו"מראה", לצד מילים המתארות רגשות, כגון "פחד", "מתח", "חרדה" ו"כאב".
כעשור מאוחר יותר, ב-1992, הכריז אגסי על הקמתו של "מוזיאון מאיר אגסי", שישמש כמבנה רעיוני ומנטלי המקיף את כלל מרכיבי יצירתו. מאותו רגע הוא חדל מרישום דיוקנו העצמי, ודמותו החלה משתקפת מבעד לדיוקנאות, לביוגרפיות ולגופי יצירה של דמויות בדויות. אגסי היה לאוצר המוזיאון, אמניו, כותב הטקסטים שלו, המעצב הגרפי של מוצריו והמשווק שלו.
סדרת ההדפסים 22 הלכי רוח, המוצגת בחדר זה, נעשתה באותו פרק זמן שבו הכריז האמן על הקמת "מוזיאון מאיר אגסי", ומציינת במידה רבה את המהפך המושגי שחל ביצירתו. הסדרה מחולקת לשלוש חטיבות. שמונה עבודות מתייחסות לאמנים, משוררים וסופרים: רותקו, קליי, בויס, פיקאסו, טראקל, קוואפיס, רילקה וקפקא. החטיבה השנייה כוללת אחת-עשרה עבודות המתארות מצבים נפשיים ופיזיים – פרנויה, התמוטטות עצבים, סקס-אהבה, דיסלקציה, חלום, חרדה, פחד, שינה, זיכרון, שבירות ומוות. זו השלישית כוללת שלוש עבודות, שהן כהערות נלוות לסדרה כולה: הלכי רוח מאוחדים, הלך רוח ודיוקן עצמי עם אף ארוך מאוד מאוד. האחרונה שבהן (שהיא גם הדיוקן העצמי האחרון שיצר אגסי) מרמזת באפה הארוך על עיסוקו העתידי בדמויות בדויות. חותמת המוזיאון המופיעה בעבודות אלה לצד חתימתו של אגסי מצהירה עליהן כשייכות למכלול הקרוי "מוזיאון מאיר אגסי".

העיזבון האמנותי של מאיר אגסי שמור במשכן לאמנות, עין חרוד.