יהלומי

אמנות עכשווית מגרמניה (Custom)

התערוכה “אמנות עכשווית מגרמניה”, על שני חלקיה, נפתחת במקביל בגלריה לאמנות אום אל פאחם ובמשכן לאמנות עין חרוד – מוסדות אחים שמזה שנים משתפים פעולה זה עם זה ואף מפיקים תערוכות משותפות. עשרות רבות של אמנים מגרמניה מיוצגים בתערוכה מקיפה זו ועבודותיהם נבחרו בקפידה מתוך המבחר העצום של אוסף האמנות העכשווית של המכון לקשרי חוץ ותרבות (ifa) בגרמניה, הכולל כ-23,000 יצירות אמנות. אוסף זה ממשיך להתעדכן והמגמה של התמקדות באמנות עכשווית מייחדת את מדיניות האיסוף והתצוגה. הפרויקט רב-הממדים של הצגת מבחר אמנות עכשווית ברמה בינלאומית, ודווקא באום אל פחם ובעין חרוד, נושא מסר של שיתוף פעולה. נקודת הפתיחה בפרוס השנה העברית, נקודת הסיום, סמוך לאחר תחילת השנה האזרחית ונקודת המוקד היא אמנות עכשווית, על הראייה הביקורתית ומורכבות עולמות התוכן והשפה המוטמעים בה.
התערוכה באום אל פחם ובעין חרוד מעניקה תמונה רחבה ומהודקת של אמנות עכשווית מגרמניה. נכללות בה עבודותיהם של אמנים מכוננים שהשפעתם מרכזית עד היום, כגון ג’וזף בויס או בני הזוג בכר, אמנים שהפכו באמנות הישראלית למקור השראה והדיאלוג המפורש והסמוי עם עבודתם משמעותי, החל בשנות ה-60 ועד היום. בתערוכה מיוצגים גם אמניות ואמנים צעירים יחסית הפעילים כיום בסצנת האמנות הבינלאומית. התערוכה באום אל פחם ובעין חרוד נערכה ברובה באורח כרונולוגי, מתוך מגמה לייצג לא רק את הנתיב המרכזי אלא גם “משעולים צדדיים” כהגדרת האוצרים, אמנים שנדחקו מהזיכרון וראוי לגלותם מחדש. גם מקומן של אמניות ואמנות פמיניסטית מודגש, בעיקר החל בשנות ה-70. בתערוכה מוצגות עבודות של רבקה הורן, כריסטיאנה מבוס, קתרינה פריטש, רוזמרי טרוקל ועוד. כמו כן בקשו האוצרים לאתגר את “המודל העקר” של ראיית האמנות המזרח גרמנית כמובלעת סגורה, אף שסכומי עתק מושקעים כדי להציגה ככזאת. בניגוד לכך, מצביעים האוצרים על “ריבוי קווים מקבילים ויחסים שהתקיימו מתחת לפני השטח”, והם מדגישים: “ההתפתחות האמנותית אינה מתנהלת על פי כללי וצווי הפוליטיקה”.
אנו מודים למכון לקשרי חוץ ותרבות בגרמניה (IFA), למכון גתה, תל-אביב, ולכל האישים והמוסדות שנתנו יד להצלחת הפרויקט. תודה והוקרה לאוצרים ולצוותם על עבודתם הנאמנה.
סעיד אבו שקרה וגליה בר אור

Contamporary Art In Day Of Violence
Skip to content