הדר סובול

Go

אוצרת: גליה בר אור

ינואר 2012

"ומבשרי אחזה אלוה"
ממעגלים פנימיים למעגלים רחבים יותר, בהצבה המתייחסת לבהירות ופשטות מרחב אולם התצוגה, נחשף כאן תהליך עומק של עבודה ממושכת; אינטימי, מפותל, מצטבר. הדר סובול תווה מערכות של זיקות פנימיות המקרינות על הסובב ועוסקות בדינמיקה של חיים כמו גם בעצם תהליך היצירה או בשינוי כחריגה ממסגרת – כל אלה מופנמים בכותרת הקצרה של התערוכה – GO.
משכו של התהליך שמכונס כאן הוא כחמש שנים. תחילתו בניסיון להנחיל מורשת נשית לבתה העומדת להיוולד ביצירה של "וימפל", אבנט לתורה. בסמוך לכאן, באגף היודאיקה, ניתן לראות וימפלים רקומים בני מאה ומאתיים שנים פרושים בארונות התצוגה. לפי מנהג המסורת נתפרו רצועות חיתול של הרך הנולד לאבנט ארוך, עליהם נרשמה כתובת רקומה-מעוטרת הנושאת את שם היילוד והברכה "שיגדל לתורה לחופה ולמעשים טובים". בהגיע הפעוט לגיל שלוש-עשרה נמסר האבנט לבית הכנסת, לכרוך בו את מגילת הספר השמור בארון הקודש. כך נקשרו בדפוסי עומק המעגל האינטימי והזהות העצמית של הרך הנולד במעגל הזהות הקהילתית, בזיכרון הקולקטיבי.
אלא שפיסות הבד שרקמה הדר סובול לבתה התינוקת לא "רצו" לדבריה "להתחבר אחת לשנייה". אולי משום שהאישה-גבר, שאותה רשמה ממודל חי ורקמה על הבד, לא התמסרה לדגם הדקורטיבי כמנהג המסורת והיתה שקועה כל-כולה בלשאת משאות, מהדהדת דיון שלא תם על רישום אקדמי – כלומר גברי – ממודל, או איך אפשר בכלל להתמודד עם דפוסי עומק של וימפל לתינוק הזכר ולהסיטם באחת להנחלת זיכרון לתינוקת.

עבודת הרקמה שעליה מושתתת התערוכה נקשרה בעבודתה לרובד נוסף , "קול אישה" שהתגבש עם הזמן לרקמה האחרת החושפת את צדו הסמוי של בד, לא מהסה את מנעד הביטוי החבוי, ההופך למואר באמצעות תאורה אחורית. במקרים אחרים הופכת הדר סובול את הסבך, את הקצוות הפרומים, את זה המסתלסל והנפתח פנימה והחוצה – לעיקר.
בעבודת הווידיאו המשולבת בעבודת הרקמה יצרה הדר סובול סרט שאינו מוקרן על מסך – בבחינת לוח חלק – הוא משתקף דרך בד רקום. זהו בד וינטג', ככל הבדים שעליהם היא רוקמת, שעבר גלגולי חיים. שיתוף הפעולה שבין הסרט לרקמה חושף רבדים ומאיר אסוציאציות מתחומים שונים. כך למשל, מואר הגוף הנשי בהקשר של פיסול המטמיע מוסכמות של יופי נשי, או מתלכדת פעולה של וידיאו ורקמה לכדי נעיצת המחט בגוף, חרור ואיחוי שמתכתבת בקריצה עם עבודות גוף משנות ה-70 בהתבוננות חדשה ואחרת.

דילוג לתוכן