אדריכלות

Ein-Harod-006
Ein-Harod-006

שמואל ביקלס (לבוב, 1909-קיבוץ בית השיטה, 1975), אדריכל המשכן לאמנות בעין חרוד, היה יוצר רב-השראה בתחומי אמנות מגוונים. בנייניו מתאפיינים בטיפול מיוחד באור טבעי מסונן המגיע מבחוץ. בדומה לאמנים אירופיים אחרים שהגיעו לארץ בשנות ה-30, המפגש עם האור הבוהק של המזרח הקרוב נתן לביקלס את ההשראה למחקר מתמשך וליצירה של סדרת פתרונות מקוריים.
גגות המשכן מפוסלים כסדרה של גלים היוצרים חלונות עיליים נסתרים וקמרונות המחזירים את האור ומזרימים אותו כמפל נוהר על גבי הקירות. המבנה כולו מופנה כלפי פנים וסוד קסמו הוא באור הטבעי הנוהר מחלונות נסתרים אל קירות התצוגה הלבנים. אין בבניין ולו חלון אחד המרמז על נוף חיצוני אך יוצא מכלל זה הוא פתח מערבי זה המאפשר מבט על האופן שבו בנויה קליפת הגג.
מעל "חדר אתר" (הממוקם משמאל לכניסה למוזיאון) מתנשא "כובע" ותפקידו לסנן את קרני השמש עוד לפני חדירתן לאולם עצמו. מהחלונות העיליים מוטל האור כך שהוא מושלך שוב ושוב, עובר מספר תהליכי סינון עד שהוא כמו עולה מתוך קירות התצוגה, אחיד ועדין בכל חלקיו של האולם. שיטת הארה זו חוזרת בשרשרת של ארבעה אולמות תצוגה המכונים "האולמות הצפוניים".
פתרון תאורה זה ופתרונות תאורה נוספים בבניין נחשבים לנקודת ציון בתולדות האדריכלות. מבנה המשכן לאמנות עין חרוד נחשב לאחד ממבני המוזיאונים הראשונים שבהם נעשה שימוש חדשני ואיכותי בתאורה טבעית.
משמאל נשקפת חצר פנימית שבמרכזה בריכת השתקפות ורצפת פסיפס. מעליה מתנשא קיר הספרייה.
מבנה המשכן עבר שינויים וחידושים, בשנים שחלפו הותאמו החללים הפונקציונליים לצרכים המשתנים: הכניסה, החנות, והמשרדים שופצו ע"י משרד עדה כרמי ונבנתה הסדנה ע"ש דודו גבע. בסוף שנות ה-90 תוכננו אגף ספריית מאיר אגסי וקפה ביקלס ע"י האדריכל יון ננו, אשר תכנן ב 2011 את האודיטוריום ע"ש מירון סימה המשמש לארועי תרבות וכן הורחבו מחסני האוסף.

Ein-Harod-006
Ein-Harod-006
Ein-Harod-006
דילוג לתוכן