פרס אלימה

פרס אלימה ריטה לאמנות ההדפס הוא פרי יוזמתה ומחשבתה של האמנית אלימה ושיתוף פעולה עם המשכן לאמנות, עין חרוד. הפרס נועד לשתי מטרות עיקריות, האחת – לשמר את זכרה ואת פועלה של אלימה כאשה, כאמנית וכמורה. השנייה –לתמוך ולעודד אמנים ויוצרים מתחום אמנות ההדפס. הקרן ע"ש אלימה הוקמה בשיתוף עם המשכן לאמנות, עין חרוד. פרותיה מוענקים מדי שנתיים לאמן או אמנית לצורך מימוש של פרויקט בתחום ההדפס ומועברים לסדנת ההדפס, שנבחרת ע"י הזוכה.

אלימה ריטה (2013-1932) נולדה בנשר וגדלה בקריית חיים.
ב- 1957 סיימה לימודי אמנות במחזור הראשון ב"מכון על שם אבני" בתל-אביב, אצל המורים שטרייכמן, סטימצקי, ינקו ומוקדי ומשם יצאה לדרך עצמאית. ב1961 שהתה ועבדה בפריז, ועם שובה לישראל החלה לגבש סגנון ציור מופשט שהתאפיין בשימוש בצבעוניות עזה, בצורות גיאומטריות ובנטייה לצמצום צורני. החל משנות השבעים הפך מדיום ההדפס למרכזי ביצירתה האמנותית. היא קידמה אמנות זו כמורה, הייתה שותפה בהקמת 'סדנת ההדפס' בבית האמנים ע"ש זריצקי בתל אביב-יפו ו'מרכז ברסטון לגרפיקה' בירושלים והחל מ-1981 ריכזה את סדנת ההדפס ב"מדרשה למורים לאמנות" ברמת השרון. אלימה הקימה דורות של תלמידים וזכתה לכינוי "האמא הגדולה" של ההדפס הישראלי. אלימה יצקה למדיום ההדפס תכנים ואיכויות ייחודיות, בהם צמצום ותפיסת הנייר כמרחב עצמאי. בחינת היחסים בין ההדפס לציור מיקד את עיסוקה של אלימה ביחסים שבין משטחי צבע לקו חופשי, בין צורות חופשיות למבנים גיאומטריים. בבחינות אלה משמש מכלול יצירתה דוגמא לחתירה בלתי מתפשרת אחר מיצויים של ערכים אמנותיים טהורים.

אלימה ריטה, באדיבות מרכז המידע  לאמנות ישראלית, מוזאון ישראל

אלימה ריטה, הדפסים, אוסף משכן לאמנות, עין חרוד

הזוכים בפרס אלימה:

פרס אלימה 2022

שי זילברמן זוכה פרס אלימה ריטה לאמנות ההדפס לשנת 2022
בעבודות ההדפס שלו, שי זילברמן מושפע מפרקטיקות המאפיינות את דרכו ואת מרכיבי שפתו האמנותית בתחום הקולאז', בעיקר המתח בין תכנון לבין אקראיות. הדבר בא לידי ביטוי, בין היתר, בשימוש שהוא עושה בטכניקות של פירוק והרכבה. שי זילברמן מרבה להשתמש בדימויים הלקוחים מצורות גיאומטריות, מופשטות ואורגניות, מתרחק מדימוי צילומי או פיגורטיבי ושואף ליצור חיבורים אקראיים ומופשטים של צורה וצבע.
בבחינה זו תחום ההדפס משמש לו כמעבדה שבה הוא מיישם מנעד הכולל גזירה, חיתוך, קריעה וקיפול, שיטות עבודה שמומרות גם לטכניקות של מונופרינט, תחריט צילומי והטבעות על נייר.
הועדה התרשמה מאיכות עבודותיו של שי זילברמן בטכניקות ההדפס ומיכולתו להרחיב את גבולותיו.
ועדת הפרס: אילה אופנהיימר, יהודית בז'רנו, מור טבנקין, סמדר שינדלר, יניב שפירא
פרס אלי

Custom

פרס אלימה 2020

מרב סודאי
בינואר 2019 הציגה האמנית מרב סודאי את התערוכה 'פרא' בגלריה מאיה בת"א ובה בחנה את מערכת היחסים של הגוף הנשי עם החלוקה המגדרית המקובלת של מרחב ציבורי ופרטי. התערוכה, שעוררה דיון לגבי מעמדו של ציור נשי ושל ציור עירום בפרט, פתחה פרק חדש ביצירתה של סודאי. שאלות המגדר ומופעיו של העירום הנשי באמנות ובחיים מטופלים בידי סודאי בהכרה חדשה ובאומץ. היא מצלמת את עצמה בעירום בתנוחות שונות ואלה משמשים אותה ליצירת קולאז'ים כמודלים להתבוננות, התייחסות ופרשנות בציורים ובהדפסים. ביצירות אלו שוברת האמנית באופן נועז ומפתיע את הפרדיגמה המסורתית של היחס בין האמן והמודל. גופה העירום משמש אותה לא רק אובייקט פאסיבי המיוצג ע"י מבט חיצוני (בד"כ גברי) אלא הופך אותה לאדונית על גופה, היא גם האובייקט וגם הסובייקט כפי שהיא מעידה: "תפקיד כפול זה, מעניק לי חופש אמנותי ועוצמה המאפשרת לי ולצופה ליצור מבט חדש ועדכני על ייצוגיו של הגוף והעירום הנשי באמנות."
יצירתה של סודאי חוברת למגמות עכשוויות בשיח האמנות והתרבות, בהן מבקשות נשים, בשפתן הן, להגדיר את עצמן ומיניותן ולהעיד על עולמן. פנייתה אל אמנות ההדפס התהוותה מתהליכים וגילויים אלו והיא נמצאת בעיצומם. על גופי עבודה מרתקים ופורצי דרך ועל שעתידים עוד להתהוות מתהליכים אלו, מצאנו לנכון להעניק לה את הפרס.

טלי בן בסט
בשנים האחרונות עברה בן בסט לעיסוק מהותי בצורות מופשטות חסרות הגדרה מידית וספרותית. עניינה של האמנית בצורות פתוחות החל במפגש עם שאריות חומר של בתי מלאכה ומפעל לחיתוכי לייזר הנמצא בסמוך לסטודיו שלה בדרום תל אביב. העניין והקשב אל 'הצורות שבין הצורות', אל אזורי הביניים חסרי ההגדרה, אל מרחבים עירוניים פתוחים נתפסים אצלה כ"מקום שבין המקומות… אזורי הספר של התודעה". מפנה זה ביצירתה מעורר עניין על רקע המציאות רוויית הדימויים שאנו חיים בה. בתנועת פרסה היא חוזרת כביכול להניע ערכים 'מודרניסטיים'-אוטונומיים, של יחסי קו-כתם, חומר-צורה-חלל, אך אלו מקורם דווקא ברגישותה ובתגובתה לצורות וצירופים מזדמנים הרוחשים ומתגלים במציאות האורבנית הסובבת אותה. מיומנותה וכישוריה המוקדמים בתחום ההדפס והתחריט השתלבו במפנה זה ביצירתה באופן יחודי ומקורי וקבלו נוכחות חדשה.
ההדפס והתחריט, בעידן הדיגיטלי, הולכים ונפרדים מן הצורך המסורתי-פונקציונאלי לשכפל דימויים. ביצירתה, טלי בן בסט, חוזרת וחושפת את יסודותיו ואיכותיו העצמאיים של המדיום. כל משטח הופך למקרה חד פעמי המסגיר שריטות וצלקות שונות, ואין תחריט אחד זהה למשנהו, ובכך שבים תחריטיה של בן בסט, בעלי הנוכחות החומרית העזה, למקום של מלאכת יד מורכבת הבוראת עבודת אמנות יחידנית- מקורית, המרחיבה ומאתגרת, מותחת וחושפת מחדש את אמנות ההדפס והאפשרויות הגלומות בה. על תהליכי חקר ויצירה איכותיים אלו מוענק לה הפרס.

פרס אלימה 2018

עינת אמיר זוכת פרס אלימה ריטה לאמנות ההדפס לשנת 2018

עינת אמיר, ילידת 1980, בוגרת לימודי עיצוב טקסטיל עם התמחות בהדפסה (שנקר 2008) ותואר שני באוניברסיטת חיפה (2015).

צוות השופטים התרשם מיכולתה של אמיר להרחיב את גבולות מדיום ההדפס, ולקשור בינו לבין העיסוק ברישום, וידאו, הדפס וקולאז' ולכדי הצבות מרתקות בחלל. העיסוק במתח שבין טבע ותרבות והמרתו למרחב גאומטרי, למיפוי נופי ולאסתטיקה טיפוגרפית מקבלים ביצירתה פרשנות מרעננת המעוררת סקרנות לגבי המשך.

Ein-Harod-006

נופי בריחה 2018-2020 הרחבה על הפרויקט

פרס אלימה 2016

אלינה ספשילוב
אלינה ספשילוב סיימה בהצטיינות את בית ספר לאמנות בסנט-פטרסבורג, שם גם ביקרה על בסיס שבועי במוזיאון הארמיטאז'.
הללו קרבו אותה למאסטרים של הציור וגם השרישו בה אהבה גדולה לציור ורישום מהתבוננות.
עלתה לישראל ב- 1990 וסיימה תואר ראשון בארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב וכן למדה אמנות אצל אירה ויאן ראוכוורגר.
בשנת 2005 אלינה הוזמנה להיות 'אמן אורח' בסדנת ההדפס בירושלים, זימון שהוכתר בהצלחה גדולה. היא יצרה אז שתי סדרות של הדפסים.
מעבר לכך היא רושמת על בסיס יומי ובטכניקות שונות.
בימים אלה היא שוקדת על "ספר השכונה", שיכלול הדפסים לפי רישומים בתל אביב ויכלול פורטרטים של אנשי השכונה לצד רישומם מהרחוב. אלינה היא הזוכה הראשונה בפרס אלימה ריטה להדפס.

דילוג לתוכן