שולחן שבת – טיש

שולחן שבת – טיש

אוצרת: דבורה ליס

פתיחה: 31 במאי 2024

היהדות העניקה לעולם את השבת – יום של מנוחה, שמחה והרהורים, המאפשר התבוננות פנימית, התחברות לעצמנו והתחדשות. לשולחן השבת מקום מרכזי בחוויית השבת, והוא מהווה מרחב פיזי שמתרחשות בו חוויות נפלאות. השולחן חורג מעבר לתפקידו הפשוט כרהיט; הוא הופך למטאפורה המייצגת כמיהה, שייכות, הדרה ותקווה לשלום.
התערוכה מפגישה בין יצירות של אמנים עכשוויים וכאלה מתחילת המאה ה־20, לצד חפצי יודאיקה מאוסף המוזיאון. דרך העיסוק בנושאים כמו קהילה, המשכיות, רוחניות, חוסן ומורשת תרבותית, האמנים נוגעים במורכבויות שעולות במפגשים סביב שולחן השבת ובארוחות משפחתיות. בעבודות מופיעים אנשים שמגיעים מרקעים שונים, כאלו שנוכחים וכאלה שנעדרים משולחן השבת. התערוכה גם עוסקת בשאלות של אובדן, כמיהה וזיכרון, שלעיתים שזורות בחוויותיהם של ילדי ניצולי שואה או של חיילים שחוזרים מהמלחמה. בתוך כך הן מאירות את ההשפעה של טראומה בין־דורית ושל נרטיבים אישיים על סעודת השבת והחג. בחינה נוקבת זו מקבלת משנה תוקף על רקע אירועי ה־7 באוקטובר, שבעקבותיהם הפך שולחן השבת הריק לסמל רב־עוצמה של העדר ברחבי העולם.
סעודה עם חברים ובני משפחה סביב השולחן היא חוויה מזינה רוחנית שמזמנת הזדמנויות לשיחה ולחגיגה חברתית. הייחודיות שלה נובעת מחזרתה, שבוע לאחר שבוע, כמעין מיזוג בין שגרה לקודש, כשהיא מעשירה את החיים הקהילתיים והמשפחתיים ומשמרת את הזהות היהודית ואת המשכיותה. תשמישי הקדושה לשבת מאוסף היודאיקה של המשכן קושרים בין הדורות ומחברים אותנו למורשת העשירה שלנו.

אוסף זה הועשר לאחרונה באמצעות תרומתם הנדיבה של משפחות טננבאום וקורן, אשר פריטים נבחרים ממנה יוצגו גם הם בתערוכה.

אמנים מציגים: יענקל אדלר, שי אזולאי, נועה אירוניק, ליאוניד בלקלב, יוסל ברגנר, פרדריק ברנר, הנריק ברצ'ינסקי, חנה גולדברג, קן גולדמן, אהרון גלעדי, מאיה ז"ק, ארז ישראלי דבורה מורג, פורת סלומון, עוזי עמרני, זויה צ'רקסקי, משה קסטל, ג'ודי שיקאגו

דילוג לתוכן