אחר הרוח

אביטל כנעני

אחר הרוח

אוצרת: רונה סלע

אוקטובר-דצמבר 2016

-אחר-הרוח-2016-צילום-יובל-חי-Custom

בתערוכה אחר הרוח בוראת אביטל כנעני נופים מופשטים ורבי-עוצמה מפורמייקה. כנעני חותכת אותה בידיה, בוצעת ממנה רצועות, עורמת או מקמרת אותה. מתוך כך נולדים אובייקטים חלולים, מרוּקנים, המכוּפפים עד קצה גבול הגמישות. הם עגולים, גדולים, רכים, מפתים, יפים, צבעוניים. אולם הצופה מנוּע מלהתקרב אליהם בהיותם פוצעים, חותכים, יוצרים מרחק של צפייה. האלימות מוטבעת באובייקטים – האלימות בדרך יצירתם העמלנית, הידנית, הנוצרת מפעולת התלישה, הקריעה של האמנית את החומר.
תערוכתה של אביטל כנעני, אחר הרוח, מושתתת על זיכרון המפגש עם נופי ילדות אמתיים ומדומיינים שנצרבו בתודעתה, שהם במידה רבה גם זיכרונות קולקטיביים ואוניברסליים. כנעני מזמנת את הצופה לקחת חלק בחוויית המפגש עם המקום כסביבה מטפורית; עם מראותיו, קורותיו וייצוגיו. אלה הם נופים ששמרו על הווייתם הקדמונית אך שהתרחשו בהם אירוע או תנועה בזמן. כנעני מעבירה נופים אלה תהליך של פירוק והפשטה ומפגישה אותם עם מרחבי התודעה, עם האופן שבו מגיב הגוף – גופה – למפגש עם נופים טעונים אלה, ועם היבטים מגדריים ואישיים. בראשית דרכה עבדה כנעני עם הפורמייקה, ולאחרונה חזרה לעבוד עמה. זהו חומר שעל פי רוב אין לו קיום בפני עצמו והוא מסתפח לחומר אחר, שכבת ציפוי או הגנה דקה. בתערוכה הנוכחית, הפורמייקה אינה זקוקה לחומר אחר לצורך הגדרתה והופכת לרכיב המרכזי. עם זאת נשארת כנעני נאמנה לעבודה עם עץ תעשייתי, זול, גולמי שעמו היא עובדת לאורך כל השנים. זוהי חומריות שקשורה מאוד לישראל, לרזון של מגמת דלות החומר ולגלגוליה העכשוויים, אך גם לעיצוב עממי שמסורותיו הושרשו כאן ושמוטבע בתוך הדנ"א המקומי. עבודתה של כנעני קשורה גם, במידת מה, למגמת ה"אנטי-צורה" שבה עושות פסלות ברחבי העולם שימוש מהמחצית השנייה של המאה העשרים ועד היום. למשל, חומריוּת חלופית – תעשייתית, לא-מהוקצעת; ריבוי וחזרתיות; הצבות מופשטות בחלל; ותרגום חוויות אישיות לאמירה פיסולית בעלת הקשרים פמיניסטיים. אלה ביקשו לייצר חלופה לשיח הגברי ששלט בשדה האמנות.
אביטל כנעני, פסלת, היא בוגרת המדרשה לאמנות, המכללה האקדמית בית ברל, ולימודי תואר שני בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים. הציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובעולם – ביניהן במוזיאון האולימפי של סיאול לאמנות (SOMA); במוזיאון רֶדְטוֹרי לאמנות עכשווית (RMCA, גואנגג'ואו); במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית; במוזיאון ישראל; במוזיאון פתח תקוה לאמנות ובמוזיאון חיפה לאמנות. כנעני זכתה במלגות ובפרסים, ביניהם מקרן התרבות אמריקה-ישראל; פרס האמן הצעיר, משרד התרבות והספורט; מענק Asylum Arts ועוד. אביטל כנעני חיה ועובדת בתל-אביב

רונה סלע,
אוצרת.

דילוג לתוכן