הברביזון החדש – השיבה לחיים

הברביזון החדש – השיבה לחיים

אוצר: יניב שפירא

ינואר-מאי 2017

ANN12-oil-170_120-Custom-1

התערוכה 'הברביזון החדש: השיבה לחיים' הינה הגדולה והמקיפה ביותר של קבוצת הברביזון החדש עד היום ומכנסת את מרבית גופי היצירה של חברותיה – זויה צ'רקסקי-נאדי, אולגה קונדינה, נטליה זורבוב, אסיה לוקין ואנה לוקשבסקי.
מאז החלו לפעול יחד לפני כשש שנים, מיצבה את עצמה קבוצת אמניות זו כאבן דרך באמנות המקומית בהציען מבט פנורמי על המציאות הישראלית. הניסיון למפות את נושאי הציור של 'הברביזון החדש' מאיר בפנינו מנעד רחב של מראות ונופים: סביבות מגורים וחיים יומיומיים בהם שכונת נווה שאנן בתל אביב, התחנה המרכזית החדשה, כיכר רבין, שכונת עג'מי ביפו, שכונת ניצנה בבת-ים, העיר התחתית בחיפה, סמטאות ירושלים ושכונות בראש פינה; ישובים פריפריאליים כרהט וחורה בנגב, השוק הבדואי בבאר שבע, הקיבוצים ברעם ועין חרוד בצפון; ערים אירופאיות בהן מוסקבה ופרם ברוסיה, ברלין, לייפציג ודיסלדורף בגרמניה; פאריז ולונדון; נושאי ציור מועדפים ובכללם נשים, דיוקנאות, נופים, טבע דומם וכן העתקים של יצירות מופת. מגוון זה יוצג בתערוכה במגוון הטכניקות המשמשות את חברות הקבוצה: שמן, גרפיט, טמפרה, גואש, עפרון, מרקרים על בד, פשתן או נייר.
מבט פנורמי זה מאפשר לבחון את ריבוי הפנים והמשמעויות ביצירתן של אמניות אלה, הן כיחידות והן כקבוצה. עולמה היוצר של כל אחת עוצב מתוך רבדים עמוקים של התרבות הרוסית, חיבוטי זהות, השתרשות והתמודדות עם שאלות ציוריות. כקבוצה הן מתכנסות ביציאה משותפת אל מחוץ לסטודיו ו'ציור מהתבוננות', ברוח מסורת הציור 'באוויר הפתוח' (en plein air) שהתגבשה בצרפת בשלהי המאה ה-19. החזרה ל'ציור מהתבוננות' ויישומו בתוככי זירת האמנות המקומית זוכה ליתר תוקף בהציעה חיבור בין מסורות אמנותיות לציור עכשווי, בין התרבות האירופאית והרוסית בפרט להוויית היומיומית הישראלית. מגוון הקולות, הפרשנויות והשאלות שמעוררים הציורים של 'הברביזון החדש' מלמדים על הרלוונטיות והרעננות של אמניות אלה.

דילוג לתוכן