חלון לחלום על יופי

מאיר אגסי

חלון לחלום על יופי

אוצר: יניב שפירא
אוצרת משנה: אורלי גל

מרץ 2024

מאיר אגסי (רמת הכובש, 1947–בריסטול, 1998) היה אמן, אספן, סופר, משורר ומבקר אמנות ישראלי שחי מאז תחילת שנות השמונים באנגליה. למרות המרחק הפיזי מישראל, יצירתו הייתה נטועה במידה רבה בהוויה ובתרבות המקומית ובה בעת שאבה השראה מאמנים, מגמות ותנועות באמנות המערבית. התערוכה הרטרוספקטיבית חלון לחלום על יופי, פורשת סקירה כרונולוגית של פרקים ביצירתו של אגסי, למן אמצע שנות השבעים ועד הכרזתו על מוזאון מאיר אגסי בשנת 1992. היא מזמנת הכרות עם תכנים אוטוביוגרפיים והדיוקנאות העצמיים השזורים בעבודותיו, לצד המתח שבין דימוי לטקסט המהותי ליצירתו ומדגיש את חיפושו המתמיד אחר זהות אמנותית.

כבר בעבודותיו וברשימותיו המוקדמות של אגסי, שאחדות מהן מוצגות כאן לראשונה, אפשר לזהות רמזים להתגבשות של רעיון "המוזאון" העתידי שיקים. בטקסטים שונים שפרסם מאז תחילת שנות השמונים, כיוון לא פעם לרעיון "התצוגה", "התערוכה" ו"המוזאון", תוך התבוננות ביקורתית במעשה האוצרותי. בשנת 1995, פרסם את הקונטרס כמה הערות לקראת מוזאון מאיר אגסי (“Some Notes Towards the Meir Agassi Museum”) ובו הציג את היסודות לרעיון "המוזאון". באותה שנה אף הקדיש את השיר התודעה היא מוזאון נפלא (“The Mind is a Beautiful Museum”) לבת דמותו הבדויה סוזאן ליפסקי, ובכך טשטש את הגבול בין הפיזי למטאפיזי וקרא לראות במוזאון מרחב שמתקיים גם בתודעה. ברוח תפיסה זו, התערוכה מבקשת לדמות מעין "מסע בתוך ראשו של האמן". במובן מסוים, אפשר לראות בה שיתוף פעולה בין שני מוזיאונים – זה הרעיוני (של אגסי) וזה הממשי (המשכן לאמנות); אירוח של המוזאון האמנותי בתוך המוזאון המוסדי או תערוכה שבה מוזאון מאיר אגסי מציג את עצמו.

גם חצי יובל שנים לאחר מותו, עבודותיו של אגסי עדיין נוגעות בשאלות רלוונטיות שמעסיקות את העולם המוזאלי, ביניהן לגבי אופני תצוגה, אחסון, שיווק, מיתוג, הגדרה של קאנון ויחסי אמן־ממסד. לצידן מוצגים בתערוכה גם מסמכים חפצים ומזכרות מארכיון המוזאון שהקים. שילובם של מיכל היימן, אבשלום סולימן ואורלי זיילר כאמנים אורחים מבקש להאיר את העניין הרב שממשיך לעורר מפעלו האמנותי של אגסי בקרב אמנים וחוקרים מתחומים שונים.
התערוכה והספר הופקו בתמיכתם של משפחת אגסי, קיבוץ רמת הכובש, קרן נחמה ואשר רוזנבלום ז"ל, ציפי ינקוביץ', אורי צסלר, אלי ארלוק ומאיה ברודצקי, קרן בשביל האמנות, הקרן ליוצרים עצמאיים, קרן חבצלת
מאיר אגסי, קופסת קולאז'ים, תחילת שנות ה-90, טכניקה מעורבת על קופסת עץ,, 20.5X15
מאיר אגסי, ספר עזרה ראשונה, 1993, פלסטרים ודיו על דפי ספר, 13.5X11 סמ
מאיר אגסי, 22 הלכי רוח, 1992, הדפס רשת חד-פעמי על נייר (2)
מאיר אגסי, ללא כותרת, 1991, שמן, עיפרון והדבקות נייר על נייר, 29.5X41 סמ, מתוך סדרה של 16
מאיר אגסי, ללא כותרת, 1994, דיו, עיפרון, עט כדורי וחותמת על נייר, 20.4X25.7 סמ, מתוך סדרה של 9
מאיר אגסי, קולאז'ים, תחילת שנות ה-90, טכניקה מעורבת על נייר, 20.5X15 של 12

צילומי הצבה: דניאל חנוך

דילוג לתוכן