פרויקט אופוריה

logo-uphoria-cut-2-Copy-4

אוצר ראשי: יניב שפירא
מלחמת ששת הימים הייתה לאחת הצמתים המרכזיות בתולדות מדינת ישראל, והשלכותיה ניכרות בחברה ובתרבות הישראלית גם כיום, בחלוף 50 שנה. פרויקט "אופוריה" מורכב מחמש תערוכות המוצגות בכל חללי המוזיאון. כולן כאחת נוגעות בחרדה הקיומית שאפיינה את "חודש ההמתנה" שקדם למלחמה ואת ששת ימי המלחמה ובעיקר נוגעות הן באופוריה שאפפה את החברה הישראלית בשבועות, בחודשים ובשנים שלאחריה. נושאי התצוגה בפרויקט "אופוריה" כוללים פסיפס קולות של אמנים בני כמה דורות ומרחבים גיאוגרפיים המשתמשים במגוון טכניקות: צילום תיעודי, ציור, פיסול, הדפס, עבודת סאונד, וידאו ומיצב. מכלול רטרוספקטיבי זה נפרס על ציר הזמן שבין קיץ 1967 לקיץ 2017.

-8-Custom

ז'יל קארון | טביעת עין
אוצרת שותפה: מיקאלה זיס
עשרות צילומים שטרם פורסמו, אותם צילם ז’יל קארון – צלם צרפתי צעיר שפעל בשליחות סוכנות Gamma הצרפתית והגיע לארץ בזמן תקופת ההמתנה של טרום המלחמה, תיעודיו של קארון משלוש החזיתות של מלחמת ששת הימים המוצגים בתערוכה מאופיינים באנושיות ובחמלה כלפי מושאי צילומיו- לוחמים ואזרחים, מנצחים ומנוצחים,
קארון נעלם ב – 5 באפריל 1970 בקמבודיה, באזור שהיה בשליטת החמר רוז, והוא בן 30 בלבד.

-המון-שנים-טובות-חדר-זיכרון-3-Custom

שוקה גלוטמן | המון שנים טובות – חדר זיכרון
אוצרת שותפה: טל גלפר
חדר הזיכרון של האמן שוקה גלוטמן מזמן למבקרים שהייה בקפסולת זמן, בחלל זה העבר ממשי ונוכח, מתבונן אל ההווה. במרכז החלל סלון ישראלי אופייני לשנות השישים ובו מוצגות עבודת הווידיאו של גלוטמן “מצעד 68 צועד לאחור". אוסף "המון שנים טובות" מציפות את החדר ויוצרות ארכיון זמן שראשיתו באופוריה ושיכרון החושים שלאחר מלחמת ששת הימים, וסופו בהווה.

-מלחמה-7-Small

50 ל-1967: אמנות שעת מלחמה
אוצרת שותפה: דנה אריאלי
אוסף מרשים של אמנות ישראלית מאז 1967 ועד, 2017 עבודות מהתחום הפלסטי, עיצוב קומיקס ואדריכלות. במוטיבים של מלחמה על שלל נגזרותיה, ובכללן שכול, טראומה, טרור כיבוש ואופוריה. אמנים המבקשים להתייחס להשלכות ארוכות הטווח, הדמויות שהובילו אותה, זירות לחימה, סמלים איקונוגרפים, כלי מלחמה וחפצים אחרים המזוהים עם המדינה.
בין המציגים: יגאל תומרקין, אורי ליפשיץ, דוד וקשטיין, אביבה אורי, גל וינשטיין, אוסעמה סעיד, שחר שריג ואחרים.

דני לביא | 50 שנה, אותה מנגינה
אוצר: יניב שפירא
“שיח לוחמים” פסקול עדויות החיילים ששבו מהמלחמה וראה אור באוקטובר1967 , חודשים ספורים אחרי תום מלחמת ששת הימים. אותן עשרות השיחות שהתקיימו בחצרות הקיבוצים באותם ימים, מקבלות ביטוי גם חמישים שנה אחרי. הפסקול, משודר בלופ אינסופי ובליווי כתוביות טקסט המוקרנות במסך לולאת. המקיף את הצופה/המאזין מכל כתלי החדר.

-צילומי-חלל-אלעד-שריג-7-Custom-Custom

גיא ברילר | ההרצלים החדשים והסטודיו של אבן השתיה
אוצר שותף: אלעד ירון
קונגרס//יומון//תוכנית מציאות אחרת
במרכז תערוכתו של גיא ברילר "ההרצלים החדשים והסטודיו של אבן השתייה" מצויה סדנת הדפס המשמשת כמיצב פעיל, במסגרתו הוא קיים עשרות שיחות עם אורחים ואורחות, בהם אמנים, משוררים, אנשי תיאטרון, פעילים חברתיים, פוליטיקאים ואנשי אקדמיה שעלו לרגל למשכן האמנות. איש איש וסיפור חייו, השקפת עולמו ומשנתו החברתית, התרבותית או הפוליטית לגבי ישראל 2017. ברילר, מצידו, חובש את כובע האמן, השאמן, המדובב ולחליפין את זה של "ההרצל החדש". שיחות אלה תועדו, הוקלטו וניתן לראות אותן מוקרנות בחלל התערוכה. בתערוכה נכללות עבודות נוספות בהן 'טיל' שראשו קטום על ידי תקרת החלל, לוח קליעה למטרה ועליו הדפס של הספירות הקבליות עם הכיתוב 'אין סוף' ומצבור המכונה 'בנק המטרות'.

דילוג לתוכן