שש לפני המלחמה – דור שני לאוונגרד בישראל

תערוכת אוסף

שש לפני המלחמה – דור שני לאוונגרד בישראל

אוצרת: גליה בר אור

יוני 2013- פברואר 2014

תערוכה זו, שש לפני המלחמה, מלווה את תערוכתה של חיותה בהט במשכן לאמנות עין חרוד.
היא מזמנת מפגש מחודש עם האמנות הצעירה בישראל בסוף שנות ה-50 ובמהלך שנות ה-60, עד מלחמת ששת הימים.
מיוצגים בתערוכה אמנים ספורים מהדור הראשון של המופשט בישראל, מהגרים שרבים מהם היו מורים לבני הדור הצעיר: וכסלר, זריצקי, סטימצקי ועוד.
תערוכה זו, שש לפני המלחמה, מלווה את תערוכתה של חיותה בהט במשכן לאמנות עין חרוד.
היא מזמנת מפגש מחודש עם האמנות הצעירה בישראל בסוף שנות ה-50 ובמהלך שנות ה-60, עד מלחמת ששת הימים.
מיוצגים בתערוכה אמנים ספורים מהדור הראשון של המופשט בישראל, מהגרים שרבים מהם היו מורים לבני הדור הצעיר: וכסלר, זריצקי, סטימצקי ועוד.
נדמה כי ניצחון המופשט בשנים אלה היה מוחלט, אך לא כך היה הדבר. האמנים המוצגים בתערוכה בעין חרוד סברו שמדיניות מוזיאון תל אביב, בראשותו של חיים גמזו, ומדיניות משרד החינוך והתרבות דגלה בחזרה לסמלים ודימויים מעולם היהדות, והם התארגנו ליצירת תנאים שיאפשרו לאמנים ליצור אמנות הרלוונטית, לדעתם, לאותו זמן.
באותה תקופה בעולם, כמו בישראל, חזרו המגמות הפיגורטיביות והדור הצעיר של המופשט נאבק על המשך יצירת שפה מורכבת, שמאפשרת לבטא את מה שמעבר לדימוי ולמילה.
העבודות המוצגות בתערוכה מייצגות את הגרעין הקשה של האמנות היפה – חזית המופשט של התקופה.
מעטות היו הנשים אשר פעלו באופן קבוע והציגו ציור מופשט וגדל מימדים. חיותה בהט הייתה אחת מאמניות ספורות אלה. היה לה קשר אמיץ עם אייקה בראון, יצחק דנציגר, רפי לביא ואמנים רבים נוספים.
מהאמנים המוצגים בתערוכה:
אלימה
שמעון אבני
אריה אזן
מתי בסיס
אייקה בראון
יואב בראל
יאיר גרבוז
יעקב דורצ'ין
משה קופפרמן
יגאל תומרקין
לאה ניקל ועוד

דילוג לתוכן